Jak poprawić samopoczucie – sen, dieta i inne czynniki

Kobieta na łące.

Artykuł partnera.

Na zdrowie psychiczne człowieka wpływa bardzo wiele elementów. Postawę dobrego samopoczucia stanowi przede wszystkim nienaganna kondycja zdrowotna, utrzymywanie prawidłowych relacji międzyludzkich oraz komfort umysłowy. O zdrowiu psychicznym decyduje jednak wiele innych aspektów, wynikających z indywidualnych kwestii psychologicznych, medycznych czy socjologicznych. Istnieją sposoby na to, aby utrzymać dobre samopoczucie przez długie lata.

Racjonalne odżywianie

Prawidłowa dieta ma kluczowy wpływ na kondycję zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Każdego dnia organizm potrzebuje pożywienia bogatego w witaminy i minerały, które powinny pochodzić z naturalnych i nisko przetworzonych produktów. Nie bez znaczenia pozostaje nie tylko jakość jedzenia, ale również sposób jego przyjmowania oraz ilość. W planowaniu jadłospisu należy zwrócić uwagę na częstotliwość spożywanych posiłków, wielkość porcji oraz porę konsumpcji. Na organizm bardzo stresująco działa chociażby pośpiech podczas jedzenia, zbyt niska podaż kaloryczna czy przejadanie się pod wieczór. W racjonalnym żywieniu duże znaczenie ma także prawidłowe nawodnienie, dzięki któremu wyeliminować można bóle głowy oraz inne dolegliwości obniżające komfort psychiczny. Dieta powinna też wspierać układ nerwowy, dlatego warto sięgać po produkty bogate w witaminy z grupy B – np. jaja, podroby, szpinak, orzechy czy rośliny strączkowe. Na pracę mózgu korzystnie wpływają kwasy tłuszczowe omega-3, które znaleźć można w rybach i olejach roślinnych.

Zdrowe jedzenie.
Ketogenic low carbs diet – food selection on white wooden background. Balanced healthy organic ingredients of high content of fats. Nutrition for the heart and blood vessels. Meat, fish and vegetables.

Odpowiednia higiena snu

Dla utrzymania komfortu psychicznego bardzo duże znaczenie ma prawidłowa higiena snu. Kluczowa jest przede wszystkim jego długość, która ma bezpośredni wpływ na jakość. Sen powinien optymalnie trwać od 6 do 9 godzin na dobę, jednak kwestia ta w dużym stopniu uwarunkowana jest indywidualnymi potrzebami organizmu. Niedostateczna ilość snu lub jego całkowity brak negatywnie odbije się na psychice, osłabiając koncentrację i prowadząc do depresji, rozdrażnienia czy stanów lękowych. W leczeniu bezsenności stosuje się różne metody, które relaksują układ nerwowy. Nie bez znaczenia pozostaje suplementacja odpowiednimi składnikami, np. dostępnym w preparacie Depresin l-tryptofanem. Należy on do aminokwasów egzogennych i bierze udział w produkcji melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za prawidłowy sen.

Aktywność fizyczna

Jednym z czynników istotnie wpływających na osiąganie dobrego zdrowia psychicznego ma systematyczna aktywność fizyczna. Nie tylko sprzyja ona utrzymaniu nienagannej sylwetki oraz wysokiej sprawności, ale również przyczynia się do uwalniania endorfin. W połączeniu z receptorami opioidowymi ośrodkowego układu nerwowego, wykazują one działanie przeciwbólowe oraz znacząco poprawiają samopoczucie. Regularna aktywność fizyczna nie musi oznaczać uprawiania sportów wyczynowych, ponieważ dla zachowania dobrego zdrowia psychicznego wystarczy nawet umiarkowany wysiłek. Ćwiczenia warto jednak wykonywać systematycznie, przynajmniej 2-3 razy w tygodniu przez kilkadziesiąt minut. Sport redukuje stres i pozwala rozładować napięcie, dzięki czemu niweluje uczucie podenerwowania czy irytacji.

Kobieta ćwicząca na plaży.
young smiling attractive slim woman doing sports in morning sunrise jumping on sea beach in sports wear, healthy lifestyle, listening to music on earphones, wearing pink windbreaker jacket, having fun

Relacje międzyludzkie

Źródłem obciążenia psychicznego bardzo często okazują się osoby, które przebywają w najbliższym otoczeniu. Dotyczy to np. członków rodziny, współpracowników, znajomych czy przyjaciół, których zachowanie jest z jakiegoś powodu wysoce nieakceptowalne. Konflikty i nieporozumienia mogą doprowadzić do poważnych zaburzeń zdrowia psychicznego, a tym samym negatywnie wpływa na samopoczucie. Równowagę umysłową nadwyrężać mogą różne zachowania. W przypadku braku możliwości ich zmiany, najlepszym rozwiązaniem będzie radykalne odcięcie się od osób pogłębiających zły nastrój. Warto natomiast przebywać w towarzystwie ludzi, których energia nastraja pozytywnie i poprawia samopoczucie. W najbliższym otoczeniu powinny znajdować się jedynie osoby, na które zawsze można liczyć. W ten sposób uzyskać da się równowagę wewnętrzną i zewnętrzną, wynikającą z nawiązania harmonijnej relacji z innymi oraz poprawy komunikacji.

Recommended Articles

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close