Kwas foliowy w jedzeniu i suplementach

Kwasy foliowe w owocach i warzywach

Zastanawiasz się w czym jest kwas foliowy i w jakiej postaci występuje w suplementach diety? A może interesuje Cię najlepiej przyswajalny kwas foliowy na rynku? Przeczytaj nasz krótki artykuł, a w mig wszystko stanie się dla Ciebie jasne.

Co to jest kwas foliowy? Kilka słów o tej ważnej witaminie

Być może Cię to zdziwi, ale kwas foliowy to nic innego jak witamina B9, określana też czasami jako folacyna lub kwas pteroiloglutaminowy. Jego nazwa pochodzi z łaciny: folianum i oznacza liść. Tak jak liście są kluczowe w procesie fotosyntezy drzew, tak kwas foliowy uczestniczy w niemal wszystkich procesach, jakie zachodzą w ciele człowieka.

 

Rola kwasu foliowego dla Twojego zdrowia to m.in.:

  • wspomaganie ochrony układu krążenia,
  • wspieranie syntezy kwasów nukleinowych, które tworzą nasze DNA, a co za tym idzie regulacja wzrostu i budowy komórek,
  • wzmacnianie układu odpornościowego,
  • przyczynianie się do zmniejszania uczucia znużenia i zmęczenia,
  • utrzymywanie prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • uczestnictwo w produkcji enzymów trawiennych.

Kwas foliowy w jedzeniu

Z uwagi na to, że kwas foliowy jest produkowany w naszym ciele jedynie w śladowych ilościach, a jego zalecana dzienna dawka dla osoby dorosłej to 400 µg na dobę, to koniecznym jest dostarczać go sobie z pożywieniem. W witaminę B9 bogate są przede wszystkim zielone warzywa, takie jak kapusta, sałata, szpinak, brukselka i brokuł, a także marchew, kalafior, fasolka, pomarańcze i banany.

Kwas foliowy – suplementacja diety

Ponadto, kwas foliowy jest również dostępny w postaci suplementów diety, czyli dodatkowych kapsułek, tabletek lub saszetek do rozpuszczania w wodzie. Z uwagi na to, że w naturze foliany występują w formie niezmetylowanej, która następnie musi ulec złożonemu metabolizmowi, to w suplementach stosuje się zwyczajowo jego formę zmetylowaną, a więc efektywniej przyswajalną. Na wyróżnienie zasługuje tu szczególnie kwas foliowy w suplementach dostępnych na pure4me.pl – producent wykorzystuje 5-metylotetrahydrofolian, który nie wymaga od organizmu dalszych przekształceń. Ma więc większą biodostępność, niż wiele innych suplementów tego typu dostępnych na rynku.

Kwas foliowy – na co się go przyjmuje

Witamina B9 zalecana jest szczególnie kobietom w ciąży. Instytut Matki i Dziecka rekomenduje nie tylko spożywanie większej ilości bogatego w nią pożywienia, ale i dodatkową suplementację 400 µg dziennie od 4 tygodnia przed ciążą, aż do 3 miesiąca ciąży. Kwas foliowy może bowiem zapobiec wadom wrodzonym kręgosłupa i układu nerwowego płodu. Foliany w ciąży to jednak tylko jeden z wielu przypadków suplementacji tego wartościowego dla zdrowia składnika.

 

Większe spożycie kwasu foliowego zaleca się również często nastolatkom w okresie wzrostu, a także osobom, dla których wskazana jest ochrona układu krążenia lub wzmocnienie odporności. Kwas foliowy przyjmują też nierzadko sportowcy i osoby odczuwające zmęczenie. Co więcej, witamina B9 zalecana jest również w profilaktyce depresji – nasz Narodowy Instytut Zdrowia opublikował nawet specjalną dietę DASH DEPRESJA, w której kwas foliowy wymieniany jest jako jeden z najważniejszych składników.

Recommended Articles

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close