Kiedy myślimy region, kojarzymy to słowo z konkretnym miejscem, obszarem, najczęściej jakiegoś określonego kraju. Kiedy słyszymy hasło produkt regionalny, na myśli przychodzi nam właściwie to samo. Dodatkowo regionalność jakiegoś produktu łączymy z tradycją, wytwarzaniem go w małych, domowych wręcz ilościach i sprzedawanych, tak naprawdę, tylko nielicznym. O ile pierwsze cechy regionalizmu są idealnym jego odwzorowaniem, o tyle ostatnia część dotycząca niewielkiej produkcji nie zawsze, chociaż także jest możliwa, wiąże się z regionalnością. Tak czy inaczej, produkty regionalne to właśnie te ściśle związane z danym obszarem i będące niejako jego wizytówką.
Produkty regionalne – definicja
Produkty regionalne posiadają swoją określoną definicję. Została ona ustalona i jest akceptowana przez Unię Europejską, ponieważ, to co należy podkreślić, to to, że regionalność nie obowiązuje tylko w Polsce. Inne państwa członkowskie Unii także stosują się do tej definicji i chronią swoich przedstawicieli i tradycję danych obszarów.
Niedosłownie, ale definicja pojawiła się w ostatnich zdaniach już kilkukrotnie. Produkt regionalny to ten, który związany jest bezpośrednio z regionem i stanowi element tradycji i kultury osób ten obszar zamieszkujących. Aby nikt nie mógł, bez spełnienia odpowiednich warunków sprzedawać swoich produktów jako regionalne, tradycyjne i wyjątkowe, jedzenie mogące się faktycznie poszczycić tym mianem posiadają odpowiedni certyfikat i oznaczenie. Dzięki temu za takie, uznaje się tylko wyroby produkcji, które faktycznie odpowiadają definicji wyrobów regionu.
Główne cechy produktów regionalnych
Wspomniana definicja może stać się nieco klarowniejsza i pełna, jeśli wymieni się odpowiednio wszystkie warunki, które musi spełnić dany produkt, aby był określony jako regionalny:
1. Produkt związany jest bezpośrednio i wyłącznie z określonym regionem;
2. Jest chroniony nazwą i certyfikatem wydawanym przez Polskę lub Unię Europejską;
3. Proces jego:
-wytwarzania,
-przetwarzania,
– prezentacji, odbywa się jedynie w danym rejonie.
Pierwsze dwa punkty są jasne, natomiast mówiąc o trzecim, należy sobie zdać sprawę z faktu, że to nie tylko produkcja sama w sobie musi być prowadzona w danym rejonie. To także hodowla (np. mięsa), czy uprawa (np. owoców), a także przetwórstwo i pakowanie danych wyrobów musi odbywać się w określonym miejscu.
Przykłady polskich wyrobów regionalnych
Zarówno UE jak i poszczególne kraje, w tym Polska dba o swoją kulturę i tradycja, dlatego też chętnie popiera projekty zakładania firm opartych o produkty mogące poszczycić się produkcją certyfikowanych wyrobów regionalnych. Do jednych z najbardziej znanych w Polsce należą chociażby sery produkowane w polskich górach, a mianowicie oscypek i bryndza. Oba są produktami regionalnymi, gdyż zarówno mleko, z których są produkowane oraz miejsce, a nawet pora roku są ściśle związane z regionem i procesem ich produkcji w tamtym miejscu. Oba z nich można przykładowo znaleźć na stronie spizarnia.schroniskosmakow.pl, gdzie szczegółowo oznaczone i przedstawione są cechy poszczególnych produktów, posiadających certyfikat przyznawany tym, które są typowe dla danego regionu.
Kupując produkty regionalne wspieramy na pewno rodzimą produkcję, a przy okazji wspomagamy nasze zdrowie, wiedząc co i skąd stawiamy na swój stół.
Sprawdź też Schronisko Bukowina sklep z produktami regionalnymi.