Wegetarianizm, weganizm, paleo. Czy takie diety są dla każdego?

Warzywa.

Wegetarianizm, weganizm, paleo. Czy takie diety są dla każdego? Jeżeli masz zamiar diametralnie zmienić swoją dietę, skorzystaj najpierw z usług dietetyka. Zrób badanie krwi w celu ustalenia, jakie niedobory ma twój organizm i dowiedz się o swoim zapotrzebowaniu. Dobrze jest też udać się do lekarza w celu konsultacji wyników badań krwi i sprawdzić jakich składników brakuje w twoim organizmie, aby zbilansować dietę. Zanim zdecydujesz się na zmianę stylu jedzenia, warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

Wegetarianizm

Wegetarianizm to obecnie bardzo popularna dieta, koncentrująca się na wyłączeniu z jadłospisu mięsa, a zastąpienie go większą ilością warzyw i roślin strączkowych. Wiąże się też z unikaniem produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak smalec, żelatyna, jajka czy mleko.
Wegetarianie spożywają dużo mniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu, natomiast więcej witaminy C, kwasu foliowego, potasu, magnezu. Dieta wegetariańska obniża ryzyko chorób serca, raka i cukrzycy. Jak również, ten rodzaj diety niesie za sobą ryzyko niedostarczania do organizmu odpowiedniej ilości białka, co wiąże się niedoborem żelaza lub cynku we krwi. Wegetarianie są w większej skali zagrożenia niedoboru witaminy B12, dlatego często warto kontrolować wartości spożywcze we krwi i korzystać z pomocy konsultacji wyników krwi online.

Weganizm

Weganizm jest to o wiele bardziej restrykcyjna dieta niż wegetarianizm. Weganie rezygnują z mleka zwierzęcego i jajek oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Głównymi produktami w diecie wegańskiej są zboża, owoce, warzywa i orzechy. Rezygnuje się z mięsa, ryb, owoców morza, mleka, miodu oraz jaj. Dieta wegańska jak dieta wegetariańska zmniejsza ilość przyswajanych produktów zawierających witaminę B12, białka, cynku, wapnia. Co więcej tego rodzaju dieta redukuje ilość spożywanych kalorii. Co może doprowadzić do utraty energii czy anemii.
Dlatego ważne jest skonsultowanie swojej diety z dietetykiem i wykonaniem interpretacji wyników krwi.

Paleo

Dieta paleo opiera się na spożywaniu jak najmniej przetworzonej żywności, która zawiera wysokie ilości soli, cukru czy konserwantów.
Osoby na tej diecie jedzą chude mięso (drób, wołowinę, podroby), owoce morza, jajka.
Dieta paleo w większym stopniu obfituje w wielonasycone kwasy tłuszczowe z orzechów, awokado, nasion i ryb. Głównym pochodzeniem węglowodanów są warzywa i owoce. Za dużą ilość błonnika odpowiadają również warzywa.
Wyklucza się wszelkiego rodzaju przetwory mięsne (szynka, pasztet) czy mleczne (jogurty, sery).
W związku z tym, że dieta paleo bazuje na znacznej liści mięs czerwonych, może to przyczynić się do rozwojów nowotworów. Dietetycy apelują, że przy takiej diecie może występować niedobór minerałów, jak i mikroelementów ważnych do funkcjonowania organizmu.

W razie potrzeby warto skonsultować się z dietologiem, ponieważ każdy ma Swój oragnizm, a dieta ma być do dopasowana do potrzeb.
Nieprzemyślana, niedopasowana dieta często może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Zalecamy wykonać badanie krwi oraz udać się z wynikami do lekarza/dietologa. W dzisiejszych czasach jest możliwość przeprowadzenia takiej konstulacji zdalnie, nie wychodząc z domu. Taka opcja jest o wiele wygodniesza ze względu na brak konieczności wydatków pieniędzy na dojazd. Nie musisz stać w korkach oraz kolejkach! Nie narażaj siebie oraz innych w dobie pandemii COVID-2019. Ministerstwo Zdrowia zaleca korzystać z teleporad.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close