Teleporada stanowi coraz popularniejszą alternatywę dla tradycyjnej wizyty u lekarza. Konsultacja ze specjalistą w formie wideokonferencji, czatu lub rozmowy telefonicznej pozwala na rozwiązanie wielu problemów medycznych, a jednocześnie nie wymaga od pacjenta opuszczania domu. Skorzystanie z usług tego typu nie jest trudne, jednak warto odpowiednio się przygotować do teleporady.
Na czym polega teleporada medyczna?
Telemedycyna pozwala pacjentom na skorzystanie z konsultacji lekarskich bez konieczności osobistego udawania się do placówki medycznej. Istnieją różne formy takiego kontaktu. Z lekarzem porozumieć można się telefonicznie, przedstawiając mu swój problem oraz poprosić o zwolnienie czy e-receptę. Konsultację da się przeprowadzić także poprzez wideokonferencję, czyli rozmowę za pomocą kamerek internetowych. Istnieje też możliwość skontaktowania się z lekarzem za pomocą czatu zamieszczonego na stronie placówki medycznej, który spełnia funkcję łatwego w obsłudze komunikatora tekstowego. Do zalet wizyty telemedycznej należy prostota nawiązania kontaktu ze specjalistą z dowolnego miejsca, krótki czas oczekiwania, oszczędność, wygoda oraz brak konieczności stania w kolejce.
Jak przygotować się na e-wizytę od strony technicznej?
Konsultacja lekarska online nie odbywa się w fizycznej placówce, dlatego wymaga od pacjenta odpowiedniego przygotowania. Kluczowe znaczenie mają więc różne kwestie techniczne, związane ze skorzystaniem z takiej usługi. Warto przede wszystkim zadbać o dobrą jakość połączenia, a także przygotować urządzenie potrzebne do przeprowadzenia rozmowy. W zależności od wybranej formy kontaktu, powinien to być sprawny telefon lub komputer z dostępem do internetu oraz działającą kamerą i mikrofonem. Warto zadbać o możliwość bezproblemowego, niezakłóconego połączenia się z lekarzem w ustronnym miejscu o umówionej godzinie teleporady. Należy też przygotować niezbędne dane identyfikacyjne, takie jak numer PESEL czy kod wymagany do autoryzacji. Jeżeli lekarz online przekazał wcześniej konkretne zalecenia, pacjent musi o nich pamiętać.
O czym należy pamiętać podczas telewizyty?
Aby ułatwić specjaliście ocenę sytuacji zdrowotnej oraz uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. Podobnie jak w przypadku wizyty stacjonarnej, podczas rozmowy należy uwzględnić kwestie istotne z punktu widzenia pacjenta oraz lekarza. Specjaliście trzeba przedstawić przyczynę nawiązania kontaktu, którą mogą być np. niepokojące objawy i dolegliwości czy konieczność przedłużenia przyjmowanych leków. W razie potrzeby, wystawiona może zostać recepta przez internet. Do zalet tego rozwiązania należy szybkość i prostota, ponieważ SMS lub e-mail z kodem przesyłany jest od razu po odbyciu konsultacji. Szybka recepta może być zrealizowana w dowolnej aptece, po podaniu farmaceucie kodu razem z numerem PESEL. Podczas teleporady, przydatna może się okazać dokumentacja medyczna z poprzedniej wizyty. Daje ona możliwość skonsultowania z lekarzem wyników badań, a także leków przyjmowanych na stałe lub okazyjnie.
Jak przebiega wizyta telemedyczna?
Każda zdalna przychodnia w nieco inny sposób realizuje konsultacje online. Wiele zależy również od problemu, z jakim zgłasza się pacjent. W przypadku leczenia chorób przewlekłych, najlepiej skontaktować się z lekarzem zaznajomionym z historią schorzenia i dostarczyć mu niezbędne informacje o dotychczasowych badaniach czy leczeniu. Jeżeli natomiast powodem e-wizyty są nagłe dolegliwości, przed rozmową warto przygotować listę objawów i zmierzyć temperaturę ciała. Podczas teleporady lekarz przeprowadza kompleksowy wywiad z pacjentem, tak samo jak w trakcie tradycyjnej wizyty w gabinecie. Warto udzielać precyzyjnych i zgodnych ze stanem zdrowia odpowiedzi, aby dostarczyć specjaliście niezbędnych informacji. Na ich podstawie postawiona zostanie trafniejsza diagnoza, co pozwoli lekarzowi na zlecenie odpowiednich badań w ośrodku medycznym. Jeżeli zajdzie taka konieczność, wystawiona zostanie e-recepta, e-zwolnienie lub e-skierowanie.